zaterdag 6 augustus 2022

6/8 wognum en ransdorp

smiddags hebben we een toeristische route gereden en ransdorp bezocht.


dorpsweg 17 randsdorp






 

In 1907 werd mijn grootvader benoemd tot burgemeester van RANSDORP en ging hij door-de-weeks op kamers in Mijdrecht wonen en mijn vader trok met zijn moeder in bij haar ouders in DELFT.
Grootvader GEORG HASENKAMP liet toen voor hen aan de Dorpsweg nr 17 in RANSDORP een huis bouwen dat in november 1908 gereed was. 
Eind 1908 verhuisde het gezin naar RANSDORP.

 Mijn vaders moeder stierf in 1909 toen ze een jaar in dit huis gewoond had tijdens de vroegtijdige geboorte van haar (doodgeboren) dochter.

Al spoedig werd een nichtje van mijn vaders moeder Anna Dongmann (wederom een duitse) gevonden om eerst als huishoudster en later als 2e echtgenote van zijn vader voor het gezin te zorgen. 
In Randsdorp werd in 1913 een halfbroer IZAK (later Henk / Henri genoemd) geboren en in 1914 na de aanstelling van mijn grootvader als burgemeester van AALSMEER, hebben ze Ransdorp verlaten.


we hebben het persoonlijk gecontroleerd : zowel het huis als het raadhuis in ransdorp staan er nog :
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten